23948sdkhjf

Dagligvarekæder har forsinkede containere i Suez-klemme

Verdens mest omtalte containerskib, Ever Green, nåede i næsten en uge at blokere Suez-kanalen og dermed en af de vigtigste globale handelsruter på kloden.

Det kan også mærkes hos flere af landets største dagligvarekoncerner.

Coop, der driver bl.a. Fakta, SuperBrugsen og Kvickly, melder om i alt 38 containere, som er forsinkede på grund af trafikproppen i Suez-kanalen.

- Det er primært havemøbler, som bliver omkring en uge forsinket. Men vi har et vist lager hjemme, så det er begrænset, hvor hårdt kunderne rammes, siger informationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen.

Heller ikke Salling Group, der står bag Netto, Føtex og Bilka, er upåvirket. I weekenden skrev topchef Per Bank på Twitter, at Salling Group har 83 containere i kø.

- Antallet af forsinkede containere er i runde tal fortsat dækkende. Forsinkelsen kommer imidlertid ikke til at have konsekvenser ude i butikkerne, oplyser Salling Group i en mail.

Dagrofa med kæderne Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb oplyser, at man ”ikke er ramt i en grad, der giver anledning til bekymring i forhold til vareforsyningen til butikkerne og vores kunder.”

Vigtig handelsrute

Det godt 400 meter lange containerskib Ever Given stødte i tirsdags på grund i Suez-kanalen. Den populære handelsrute forbinder Middelhavet og det Røde Hav og håndterer 12 pct. af den globale handel.

Derfor har strandingen ført til både dyre forsinkelser og omlægninger til længere ruter. Det lægger pres på en hel del virksomheder, som allerede kæmper med containermangel og kapacitetsbegrænsninger.

Det maritime tidsskrift Lloyd's List estimerer, at varer for omkring 9,6 milliarder dollars - svarende til 60 milliarder kroner – dagligt passerer gennem Suez-kanalen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.144